hoppövning 1

 

 En hoppövning där ryttaren tränar på att få hästen lydig och lösgjord och där ryttaren lär sig att ha ”is i magen” och våga vänta in hindren. Övningen består av en ”klocka” med bommar, låga hinder samt en studsserie och två kombinationer.

Mål: Ryttaren övar sig på att få hästen lydig och även att på att forma den ordentligt i sidorna. Ryttaren tränar sin framförhållning och sin förmåga att våga ”vänta in” hindren.

Svårighetsgrad: Det här är en medelsvår övning som rids på ridbana eller i ridhus med måtten 20 x 60m eller större. Övningen startar med låga hinder som kan höjas upp till 1.20 m.

Uppvärmning: Värm upp hästen genom att rida på volten. Sitt ned och flytta hästarna för innerskänkeln i långsam trav. Lägg små volter runt bommar och koppelräck. Rid nära bommar och stöd så du får hjälp att få loss hästen i den inre sidan. Växla tempo och sits och rid framåt mellan volterna och ta tillbaka hästen igen före nästa volt. Rid övningen i både nedsittning och lättridning och i båda varven.

Hinderuppställning

Hinder nr 1: Lågt räcke på ca 50-60 cm.

Hinder nr 2: Lågt räcke på ca 50-60 cm.

Hinder nr 3: Studsserie med kryss, bom och kryss. Avstånd ca 3-3.2m mellan hinder och bom.

Hinder nr 4: Två kryss oxrar med ca 10.2m emellan.

Hinder nr 5: Två räcken med ca 10.2m emellan.

Övning A Rid i galopp på volten och galoppera över bockarna i lugnt tempo. Forma hästen ordentligt runt inre skänkeln på volten och över bockarna och se till att hästen väntar. Var noga med att hela tiden hålla blicken på nästa bock. Därefter byter du varv och rider hela klockan med både bommar och koppelräck i galopp. Jobba på att galoppera med korta, runda språng och våga vänta in hindret när du rider över bommar och koppelräck. Om du rider iväg hästen blir landningen långt bakom hindret och då blir hästen onödigt stark mot nästa hinder.

Övning B

Rid klockan i höger varv. Sväng vänster och rid över studsarna i vänster varv. Byt varv och starta med klockan i vänster varv, sväng höger och hoppa studsen i höger varv.

Övning C Starta med klockan igen i höger varv, sväng vänster och hoppa studsen. Fortsätt i galopp in på diagonalen och hoppa hinder nr 4 (oxer – oxer) och därefter hinder nr 5 (räcke – räcke). Det är kontrasterna mot varandra eftersom det blir mer plats när du hoppar oxer – oxer och mindre plats (kortare) när du hoppar räcke – räcke.

Använd utdragen markbom i räcke – räcke kombinationen och starta med låga hinder. När det går bra kan du höja och länga oxrarna och hoppa övningen en gång till.

Tänk på: Ju högre hinder på klockan, ju närmare avståndspunkt krävs för att hästen inte ska hoppa iväg för långt bakom hindret.

Lycka till med din träning!

28 mar 2013

 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)